Meer bereik genereren op Facebook? Op welke tijdstippen post ik het best? Het belang van waardevolle content? In deze blog post geven we een aantal tips om meer interactie op jouw Facebook pagina te genereren.

Meer bereik genereren op Facebook

In maart 2019 veranderde Facebook zijn algoritme. Het nieuwe algoritme geeft meer prioriteit aan content geplaatst door vrienden dan van adverteerders en merken.

Daarnaast heeft de geografische ligging een grotere impact gekregen. Goed voor de kleinere, lokale bedrijven die meer visibiliteit zullen krijgen. Het is hierbij wel belangrijk om de locatie van je bedrijfspagina goed in te stellen.

Zorg voor betekenisvolle interactie

De nadruk wordt gelegd op het creëren van betekenisvolle interactie. De hoeveelheid interactie wordt bepaald door het aantal likes, reacties en deelacties van de gedeelde content. Afhankelijk van de hoeveelheid aan interactie zal jouw content meer of minder getoond worden.

Het inspelen op gebeurtenissen maakt de kans groter dat jouw content gedeeld wordt.

interactie-blog-facebook-min

Vermijd ‘engagement bait content’

Dit zijn berichten waar expliciet om een reactie of het taggen van vrienden gevraagd wordt. Je kent het wel de posts als “like en deel”, “reageer met…” , …. Het nieuwe algoritme herkent dit en straft het af. De nadruk wordt gelegd op het creëren van oprechte interacties.

Onlangs kwam dit nogmaals in het nieuws door een actie op Facebook waarmee je een gloednieuwe “Jeep Grand Cherokee SRT” kon winnen door een bericht te delen en een comment op het bericht te plaatsen.

De actie was een groot succes en werd maar liefst meer dan 10 000 keer gedeeld op Facebook.

blog-bait-content-min

Video content is nog steeds in opmars

Video content is de laatste jaren meer en meer in opmars op sociale media. In 2018 voerde BuzzSumo een analyse uit op 777 miljoen facebook berichten. Hieruit blijkt dat video content 59% meer interactie oplevert dan andere types van posts. Het stellen van een vraag en het posten van foto’s staan op plaats twee en drie voor het verkrijgen van het meeste interactie.

Meer inspelen op video content is dus de boodschap. Post een video over de werking van jouw bedrijf, maak een video van de uitgevoerde werken,…

blog-best-format-fb-min

Zorg voor waardevolle content

Zorg dat jouw content betekenis heeft en wees zelf interactief door te reageren op reacties op jouw content. Stel een vraag, lok een discussie uit. Leer jouw doelgroep iets bij en doe dit op een aangename manier.

Woorden zoals ‘gratis’, ‘korting’,… worden gedetecteerd door het algoritme van facebook en zijn ten koste van de kwaliteitsscore van het bericht. Vermijden is de boodschap!

Voorbeeld: Versisure

blog-waardevolle-content-min

Post op verschillende tijdstippen

Wat is de beste tijd om content te posten? Dit is natuurlijk de “billion dollar question”. Het beste tijdstip om berichten te posten is afhankelijk van de doelgroep die je wenst te bereiken. Volgens het onderzoek van Buzzsumo is de kans op interactie het grootst in de avond en in het weekend.

Zoals reeds vermeld is het doelgroep afhankelijk wat net het beste tijdstip is om een bericht te posten. Experimenteren met het plaatsen van berichten op verschillende momenten is dus de boodschap om te achterhalen welke dagen en tijdstippen het meeste interactie opleveren en jouw doelgroep bereiken.

Conclusie

Het nieuwe algoritme is complex en houdt rekening met verschillende factoren. Deze verandering betekent echter niet dat je als bedrijf niet meer zichtbaar zal zijn. Zorg voor waardevolle content, wees interactief en onthoud “interaction is the key!”

Samen lanceren wij jouw online succesverhaal!

Een nieuwe website laten maken? Een webshop starten? Hoger scoren in Google?

Klaar voor lancering? Wij tellen samen af!

Ik ga akkoord met de privacy policy.
Scroll to Top