Een goede online vindbaarheid en (positieve) recensies over jouw bedrijf, het zijn twee zeer belangrijke elementen om nieuwe klanten te werven. Maar hoe krijg je deze twee zaken nu snel voor elkaar? Google Mijn Bedrijf to the rescue.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijven en organisaties eenvoudig hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google, zoals Google Zoeken en Google Maps.
Voordelen van een Google Mijn Bedrijfsvermelding:
- Alle gegevens van jouw bedrijf of organisatie worden gecentraliseerd. Wanneer mensen jouw bedrijfsnaam of een relevante zoekterm intypen in Google krijgen ze in één oogopslag alle informatie over jouw winkel of organisatie te zien, gaande van bedrijfsgegevens, openingsuren en foto’s tot beoordelingen en de ligging.
- Je gaat veel beter opvallen in de zoekresultaten.
- Bij lokale zoekopdrachten verschijnt jouw bedrijf of organisatie hoger in de zoekresultaten wat jouw vindbaarheid ten goede komt.
- Zoeken mensen mobiel naar jouw bedrijf, dan kunnen ze via één klik naar je bellen en zien ze ook een directe link naar de routebeschrijving en eventueel naar je website.
- Mensen kunnen ook reviews achterlaten. Dit is zeer interessant wanneer je veel tevreden klanten hebt.
Hoe creëer ik zo’n Google bedrijfsprofiel?
Een bedrijfsprofiel aanmaken kan in drie stappen:
- Ga naar https://www.google.com/intl/nl_be/business/ en klik op “aan de slag”.
- Doorloop het stappenplan en vul de kenmerkende gegevens van je bedrijf in.
- Vervolgens voorzie je je bedrijfsprofiel van openingstijden, je eigen logo,…
Het belang van reviews
Wanneer je op zoek bent naar een product of vorm van dienstverlening wil je graag vooraf weten welk(e) leverancier, bedrijf of organisatie je kan vertrouwen. In de groeiende digitale wereld gaan mensen bijgevolg steeds vaker online op zoek naar reviews (recensies). Het geeft hen een zekere vorm van controle, bevestiging en vertrouwen en helpt hen de juiste keuzes te maken.
Wanneer je beschikt over een bedrijfsvermelding in Google worden er naast de bedrijfsgegevens ook reviews getoond. Potentiële klanten hebben zo snel een idee wat ze van jouw dienstverlening mogen verwachten.
Hoe kom ik aan reviews?
Wanneer jouw Google Mijn Bedrijf-pagina enkele reviews heeft ontvangen, verschijnen er sterren bij je bedrijf in de lokale zoekresultaten. Hoe meer sterren, hoe meer vertrouwen mensen in je krijgen en hoe groter de kans dat ze doorklikken naar je website (= hogere Click-Through-Rate).
Heb je veel tevreden klanten? Vraag hen dan om een Google-recensie over jouw bedrijf achter te laten. Je kan hen een directe link sturen zodat ze zonder veel tijd en moeite een flinke bijdrage kunnen leveren.
Opgelet: er is wel één vereiste. Om een Google-recensie te kunnen plaatsen heeft je klant een Google account nodig waarmee hij of zij kan inloggen. In de meeste gevallen zal dit echter geen probleem zijn.
Stuur een directe link naar je klanten voor recensies:
- Ga naar de API voor Google Places
- Zoek vervolgens naar je bedrijfsnaam
- Klik op het resultaat voor jouw bedrijf
- Kopieer de Place ID die onder jouw naam staat
- Plaats de Place ID achter de volgende URL (https://search.google.com/local/writereview?placeid=)
- Bezorg je klanten de link samen met de vraag ‘Wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn producten of diensten ervaren hebt?’ en begin met het verzamelen van Google reviews.
- Volg je reviews op en reageer altijd. Zo geef je aan dat je elke vorm van feedback ernstig neemt en waardeert.
Positieve reviews? Google beloont!
Google toont steeds de meest relevante zoekresultaten aan haar gebruikers. Hoe meer recensies je pagina heeft en hoe hoger de scores ervan, hoe hoger de plaats van je bedrijf in de lokale zoekresultaten. Je weet dus wat je te doen staat: optimaliseer je dienstverlening en zorg ervoor dat jouw klanten trotse ambassadeurs worden.
En vergeet nooit:
“De beste reclame wordt gemaakt door tevreden klanten. (Philip Kotler)”
Samen lanceren wij jouw online succesverhaal!
Een nieuwe website laten maken? Een webshop starten? Hoger scoren in Google?